Stötta varandra istället.

Okej, jag brukar försöka att låta bli att prata/skriva om sånt här. För jag tycker egentligen inte att det är någons ensak hur någon annan människa väljer att leva sitt liv. (så länge det inte börjar bli ohälsosamt på riktigt) Men jag har fått några negativa kommentarer om det både i verkliga livet och via internet så känner bara att jag måste skriva det här en gång för alla. Jag svälter inte mig själv för att gå ner i vikt. 

Okej, jag äter LCHF vilket innebär att man inte äter några kolhydrater. Men jag förstår väl också att det inte är vettigt i längden, det finns ju trots allt en anledning till att det är tänkt att vi ska äta kolhydrater från början. Så ibland äter jag kolhydrater, för jag tänker mig att kroppen nog mår bra av det. Blandar i pinjenötter i min frukost för att tillföra lite kolhydrater, dricker sjuka mängder mjölk och den innehåller ju laktossocker (vilket är kolhydrater) Ibland äter jag en macka till maten och ibland (som ni kan läsa i mitt "you got this" inlägg från tidigare idag) äter jag sjukt mycket kolhydrater under några dagar, bara för att jag känner för det. Vill jag ha glass, så äter jag glass. Utan att egentligen göra en speciellt stor grej av det. 

Men som sagt har jag fått några negativa kommentarer i stil med "men alltså det är ju inte vettigt att utesluta en hel kostgrupp!" och "Lina, sluta svälta dig och ät som folk istället för det där är ju inte normalt" och jag vill bara att ni som tänker/säger/skriver så ska sluta försöka trycka ner andra människor. Om jag vill gå ner i vikt är det mitt val, om jag väljer att göra det genom att kombinera träning med en sorts diet, då är det också mitt val. Men man ska även komma ihåg att det är stor skillnad på att äta en diet och att svälta sig själv. Så länge ni inte märker att jag är på gränsen till undervikt eller att mitt LCHF ätande börjar gå alldeles för långt i största allmänhet tycker jag att ni kan ta energin ni lägger på era negativa kommentarer och lägga den på något vettigt istället. 
 
För ska jag vara ärlig så låg mitt BMI långt över övervikt i början av den här sommaren. I sommar har jag gått ner 8kg (har inte vägt mig sen jag kom tillbaka till Täby) och det har gjort att jag då låg några kilo ifrån ett BMI som med min längd räknas som "normalvikt" Jag väger mig inte längre utan går istället på hur min kropp känns. Muskler väger mer än fett och en hälsosam kropp är vad jag strävar mot, ingenting annat. Så ni som kommenterat och sagt att jag borde sluta försöka gå ner i vikt för att jag "inte behöver det", sluta prata om saker ni inte vet någonting om. Jag behöver gå ner i vikt för att min kropp inte känns bekväm, för att jag fortfarande räknas som överviktig och för att jag helt enkelt vill det. Det är mitt val. Min ensak. Sluta vara negativa och stötta människor i eran omgivning istället. Jag tror att alla vinner på det i längden.

 
 
(Ber om ursäkt för ett extremt långt inlägg, men kände bara att jag behövde få ut det där någonstans)

Kommentarer
Postat av: Cilla

I love you!! Så jääävla rätt

2012-09-10 @ 23:29:13
URL: http://cillauas.blogg.se
Postat av: Anonym

Du är absolut en av dom klokaste människor jag känner! Stå på dig hjärtat. kram mamma

2012-09-11 @ 11:10:05
Postat av: Athena

You go girl! Gör det som känns hälsosamt för dig, du ser fantastisk ut.

2012-09-11 @ 14:14:00

Got something on your heart?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback