Var kommer dessa fördomar ifrån Lina?

Så fort jag ska läsa ett alster på haket.com så kollar jag inte titeln, kategorin eller själva texten. Jag kollar åldern på den som skrivit det. Är den under 20 så är det väldigt ofta så att jag inte ens läser alstret. För "hur kan någon under 20 skriva något som är värt att läsa?" tänker jag. Men sen slår det mig, jag är under 20. Vill jag att folk ska tänka så om mina alster också? Helst inte. Om det går att förhindra liksom. 

Jag säger ju att det inte spelar någon roll om folk gillar det jag skriver. Jag skriver det för min egen skull. Men visst blir man sådär lite gladare när man ser att någon har kommenterat att något du har skrivit är bra eller fint eller roligt eller vad som helst. Och om du inser att någon har favoriserat något av dina alster så gör det hela dagen. 

Så jag fattar inte varför jag har fått för mig att människor under 20 inte kan skriva dikter. Alla kan skriva dikter, det handlar bara om att de inte faller alla i smaken. Känner faktiskt att jag får lite dåligt samvete nu, när läste jag något av någon under 20 sist? Idag, ett av mina egna alster, före det? Inte den blekaste. Ett bra tag sen. 

Nu råkar det faktiskt vara så att de flesta under 20 som jag har läst något av använder sig av centrerad text (jag tycker att det förstör allting. Spelar ingen roll hur bra alstret är, är texten centrerad så kan man lika gärna ta bort hela skiten. Enligt mig) rim (visst får en dikt och liknande rimma någon gång ibland. Men när varje mening ska rimma, då dör jag lite inombords) eller bara allmänt "hej jag hatar mitt liv och hoppar snart ut genom fönstret" meningar (det är okej att skriva om sånt och att känna så. Men metaforer gott folk! Metaforer. Det har min syster lärt mig. Jag skrev en dikt om minigolf för inte så länge sen. Och jag tror aldrig jag har skrivit så mycket från hjärtat och själen förut..allt handlar om metaforer) 

Men jag ska faktiskt skärpa mig känner jag. Ska läsa först, kolla ålder sen. Världens mest intressanta inlägg, I know. Men jag har faktiskt tråkigt. Går nog och lägger mig istället. Men först, nu ska jag ta första bästa alster skrivet av någon under 20 (inte mig själv) och sen ska vi se vad jag tycker om det. 

...

Okej ett tillägg, jag klarar inte en hel dikt i kursiv text. Små delar, sure. Men inte en hel text. Och angående dikten jag precis läste, gå och hoppa ut genom fönstret du, men METAFORER! 


Yay, jag får det att låta som om jag tror att jag är ett proffs, det är jag inte. Trust me on that! Har som sagt bara tråkigt. :P


Miss World 2011.

Kommentarer

Got something on your heart?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback